آخرین خبرها

خواص و فضیلت ذکر یا سمیع,معنی و ترجمه اسم یا سمیع خداوند

در این بخش از سایت ذکر و دعا و ختم و تعبیر خواب دعا شفا doashafa.com خواص و فضیلت ذکر یا سمیع,معنی و ترجمه اسم یا سمیع خداوند را قرار دادیم . یکی از صفات خداوند و اسماء الله و اسم های اعظم خدای تبارک و تعالی یا سمیع می باشد . سمیع به معنی همیشه و بسیار شنونده می باشد . از خواص و فضیلت ذکر یا سمیع می توان به استجابت دعا اشاره کرد . سایت ذکر و دعای دعا شفا …

,ذکر سمیع,ذکر یا سمیع,ذکر یا سمیع یا بصیر,ذکر یا سمیع و یا بصیر,ذکر یا سمیع الدعا,ذکر یا سمیع برای حاجت,ذکر یا سمیع نی نی سایت,ذکر فجعلناه سمیعا بصیرا,ذکر یا سمیع یا علیم,ذكر يا سميع,خواص ذکر یا سمیع,فضیلت ذکر یا سمیع,خواص ذکر یا سمیع یا بصیر,ذکر یا سمیع یا بصیر یا بدیع یا وهاب,ختم ذکر یا سمیع یا بصیر

خواص-و-فضیلت-ذکر-یا-سمیعمعنی-و-ترجمه-اسم-یا-سمیع-خداوند خواص و فضیلت ذکر یا سمیع,معنی و ترجمه اسم یا سمیع خداوند

ذکر یا سمیع,خواص گفتن ذکر یا سمیع,فضیلت ذکر یا سمیع,ترجمه فارسی ذکر یا سمیع,معنی و مفهوم ذکر یا سمیع,ذکر یا سمیع برای استجابت دعا,یا سمیع از اسم های خداوند

خواص و فضیلت ذکر یا سمیع,معنی و ترجمه اسم یا سمیع خداوند

سمیع( همیشه و بسیار شنونده)

وَاللهُ سَمیعٌ عَلیمٌ (و خدا به اقوال و احوال همه شنوا و داناست.

اِنَّکَ انتَ السَّمیعُ العَلیمُ ( ( خداوندا) همانا تو شنونده دانا هستی

انسان در شنیدن، علاوه بر نیروی شنوایی به آلت شنوایی(گوش) هم نیاز دارد ولی خداوند متعال، سمیع به ذات است،

یعنی بدون نیاز به آلت شنوایی تمامی گفت و شنودها، سر و نجوا(11) ، جَهر(12) و اِخفا (13) و نُطقها و سکوتها را بی هیچ واسطه ای می شنود و همه برای او یکی است.

خواص اسم سمیع :

برای استجابت دعا قبل از اذان صبح یا بعد از نماز نافله صبح ( بعد از اذان) 180 مرتبه ذکر« یا سمیع» خوانده شود.

تعداد کبیر این ذکر 180 و تعداد وسیط آن 18 و تعداد صغیر آن 9 می باشد.

سمیع (اسم الله)

«سَمیع»، از اسماء و صفات الهی به معناى سامع و مبالغه در آن است؛ به این معنا که خداوند شنونده و درک کننده اصوات آفریده ها و اسرار و نجوا است و در پیشگاه او سخن آشکار، خفى و نطق و سکوت مساوى است.

این واژه ۴۷ بار در قرآن به تنهایى و یا با دیگر اوصاف الهى آمده است.

گرچه اکثر موارد استعمال آن با صفت «علیم» و «بصیر» مى باشد، مانند:

«…اِنَّكَ اَنتَ السَّميعُ العَليم» (سوره بقره، ۱۲۷)

و «لَیسَ کمِثلِهِ شَىءٌ و هُوَ السَّمیعُ البَصیر» (سوره شورى، ۱۱).

بینایى و شنوایى از بزرگترین ابزار شناخت و نافع ترین آنها است و از میان حواس پنجگانه ظاهرى، این دو حس انسان را با خارج بیشتر مربوط مى سازد و به همین جهت نسبت به دیگر حواس از ارزش بالایى برخوردارند و خدا نیز با این دو صفت توصیف شده و از اطلاق الفاظ دیگر حواس مانند شامه (بویا)، ذائقه (چشنده)، لامسه (لمس کننده) خوددارى شده است.

«سميع» در قرآن به ظاهر در دو معنى به كار رفته است:

يكى به معنى حضور مسموعات نزد خدا – و اين معنا بيشترين سهم را در استعمال دارد -، و ديگرى به معنى مُجيب

چنانكه مى فرمايد:

«سَمِيعُ الدُّعاء» (سوره آل عمران، ۳۸).

حق اين است كه سميع يك معنا بيش ندارد و آن شنيدن است و خدا در هر حال، دعاى بندگان را مى شنود،

ولى گاهى مقرون به اجابت هست و گاهى نيست، و جمله (سَمِيعُ الدُّعاء)، جامع بين اين دو معنا است

و اگر فرض كنيم كه مقصود از سميع الدعاء، مجيب الدعاء است، اين خصوصيت از لفظ استفاده نمى شود، بلكه از قراين خارجى به دست مى آيد.

بر همگان روشن است عمل بينايى و شنوایی در انسان يا يك جاندار، در سايه يك رشته عمليات فيزيكى تحقق مى پذيرد

بنابراين شنيدن و ديدن در خدا از اين طريق امكان پذير نيست،

ناچار بايد در اين جا به همان قاعده «خُذ الغايات واترُك المبادى» چنگ افكند، زيرا هدف از بينايى جز آگاهى از ديدنى ها و همچنين هدف از شنوايى جز آگاهى از امواج صوتى، چيز ديگرى نيست،

هرگاه خود اين نتيجه، بدون يك رشته ادوات، و ابزار، يا فعاليتهاى فيزيكى صورت پذيرد،

در چنين صورت حقيقت بينا بودن و شنوا بودن را دارا خواهد بود و آيات قرآن بيش ازا ين ثابت نمى كند كه خدا بينا و شنوا است،

و امّا اين كه خصوصيات موجودات امكانى را داراست، هرگز بر آن دلالت ندارد.

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید:

«سمیعٌ بصیرٌ، أى سمیع بلا حاجة، و بصیر بلا آلة، بل یسمع بنفسه و یُبصر بنفسه»

یعنى: خدا شنوا و بینا است، شنوا است بدون دستگاه شنوایى، و بینا است بدون ادوات حسى، بلکه بالذات مى شنود و مى بیند.

از آنجا كه همه عوالم امكانى نزد خدا حاضر است، قهراً مُبصَرات و مسموعات نيز نزد او حاضر خواهند بود،

از اين جهت بسيارى از محقّقين اين دو وصف را از شعب علم خدا به جزئيات گرفته اند و واقعيت علم را جز حضور معلوم نزد عالم چيز ديگرى ندانسته اند،

و اگر برخى از متكلمين گفته اند:

شنوايى خدا به علم به مسموعات بازگشت مى كند، گفتار صحيحى است و مسلماً حضور موجودات نزد خدا بالاتر از حضور موجودات نزد انسان از طريق صور ذهنى است.

و در پايان يادآور مى شويم فرقه اشاعره «سميع» و «بصير» در مورد خدا را به همان معنايى كه در انسان به كار مى رود تفسير مى كنند،

ولى براى پرهيز از برچسب تجسيم، فوراً كلمه «بدون كيفيت» را به كار مى برند

ولى در مباحث مربوط به عقايد اشاعره در كتاب «بحوث فى الملل و النحل» يادآور شديم كه ضميمه كردن «بلا كيف» دردى را دوا نمى كند.

,یا سمیع,یا سمیع الدعا,یا سمیع یعنی چه,یا سمیع العلیم,یا سمیع معنی,یا سمیع یا بصیر,يا سميع الدعاء,يا سميع,يا سميع طيور الجنة,يا سميع يارب طيور الجنة,يا سميع الدعاء كن عند ظني,ذکر یا سمیع الدعا,اللهم یا سمیع الدعاء,اللهم يا سميع الدعاء كلمات,ربنا يا سميع الدعاء,دعاء اللهم يا سميع الدعاء,يا سميع يا مجيب الدعاء,اللهم يا سميع الدعاء Mp3,یا سمیع یا بصیر یعنی چه,یا سمیع یا بصیر معنی,معنی یا سمیع الدعا,معنی یا سمیع چیست,یا سمیع یا بصیر یا بدیع یا وهاب,يا سميع يا بصير,ذکر یا سمیع یا بصیر,یا سمیع و یا بصیر,خواص ذکر یا سمیع یا بصیر,اللهم يا سميع يا بصير,ذکر یا سمیع و یا بصیر,اللهم يا سميع الدعاء الشيخ ماهر المعيقلي,اللهم امين يا سميع الدعاء,يا رب يا سميع الدعاء,يا سميع عليم,يا سميع الخفي من همساتي,يا سميع يارب,يا سميعا دون همسي,يا سميع الدعوات,ياسميع ياعليم,يا سميع يارب طيور الجنة Mp3,تحميل اغنية يا سميع يارب طيور الجنة,انشودة يا سميع يارب طيور الجنة

اینم ببین:  آیه 6 سوره حشر برای بستن زبان به نیت ایجاد عشق و علاقه و محبت حلال

برگرفته از دعا سایت

**************************************

منبع : سایت دعا شفا سایت مرجع ذکر و دعا و آیات قرآنی

درباره‌ی سیّد محمد سیّدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *