آخرین خبرها

دعای رفع چشم زخم – چشم زخم و قدرت شگفت انگیز آن

دعای رفع چشم زخمچشم زخم و قدرت شگفت انگیز آن

چشم-زخم-3 دعای رفع چشم زخم - چشم زخم و قدرت شگفت انگیز آن
دعای رفع چشم زخمچشم زخم و قدرت شگفت انگیز آن

در این پست از سایت دعاشفا دعای رفع چشم زخمچشم زخم و قدرت شگفت انگیز آن را قرار داده ایم.چشم زخم از جمله مواردی است که هم در قرآن مجید و هم در روایات معصومین به آن اشاره شده است.چشم زخم قدرت شگفت آوری دارد و در بعضی موارد میتواند زندگی فرد را دگرگون کند .بر این اساس دعاها و دستورالعمل های مجربی برای دفع و مقابله با آن مطرح شده است که در این مطلب به این موضوع پرداخته ایم.

قدرت-چشم-زخم دعای رفع چشم زخم - چشم زخم و قدرت شگفت انگیز آن
دعای رفع چشم زخم – چشم زخم و قدرت شگفت انگیز آن

دعای رفع چشم زخم – چشم زخم و قدرت شگفت انگیز آن,دعای دفع چشم زخم صوتی,دعای دفع چشم زخم,دعای دفع چشم زخم آیت الله بهجت,دعای دفع چشم زخم برای نوزاد,دعای دفع چشم زخم چیست,دعای دفع چشم زخم روی تخمه مرغ,دعای دفع چشم زخم برای حیوانات,دعای دفع چشم زخم برای ماشین,افزایش قدرت چشم زخم,قدرت عجیب چشم زخم,قدرت عجیب طلسم چشم زخم

دعای رفع چشم زخم – چشم زخم و قدرت شگفت انگیز آن

چشم زخم چیست؟

فرهنگ فارسی:
یکی از انواع سحر و جادو، تصرفات چشم می باشد که اگر به صورت مخرب و زیان بار باشد از آن به عنوان چشم زخم یاد می شود. این پدیده به در واقع آسیبی است که دیده‌ی بد به شخصی بزند. (فرهنگ فارسی ج۱ص۱۲۹۰)

قرآن کریم آیات 51 و 52 سورمه مبارکه قلم:
عده ای از مفسران به بعضی از آیات در قرآن کریم به این دلیل تمسک کرده اند که یکی از این موارد آیات ۵۱ و ۵۲ سوره مبارکه قلم (و ان یکاد الذین…) است که نظرات مفسران را به خود معطوف کرده است. پروردگار در این دو آیه می فرمایند: و همانا نزدیک است کافران زمانی که قرآن را می‌شنوند، با [نگاه‌ها و] چشم‌هایشان تو را به زمین بزنند و می‌گویند: او دیوانه است؛ حال آن‌که آن جز اندرزی برای جهانیان نیست.

از این آیه بعضی معنای چشم زخم را برداشتند، اما بعضی افراد آن را معنایی کنایی و میزان خشم تعبیر کرده اند. حتی برخی عنوان کردند که این آیه دلیلی بر تضاد رفتاری کفار دارد، به عبارتی از سویی با دیده های خود به معجزات نگاه می کنند زمانی که قرآن برای آن ها خوانده می شود به آن جذب می شوند و پشت سر پیامبر می گویند که پیامبر دیوانه است.

کتب المیزان و مجمع البیان:
قرآن در آیه ۶۷ سوره یوسف به وجود و حقانیت چشم زخم اشاره می کند. در این آیه حضرت یعقوب (ع) به فرزندان خود دستور می دهد که زمان ورود به مصر از یک دروازه شهر به آن داخل نشوند و از آن جایی که فرزندان ده گانه آن حضرت انسان هایی زیبا و تنومند و جوان بودند از آن ها درخواست میکند برای محافظت از چشم زخم مردم مصر از دروازه های مختلف وارد شوند تا به دیده نیایند. (المیزان ج۱۱ ص۲۱۸) بنابراین می توان گفت که این پدیده در بینش و نگرش قرآنی پذیرفته و تایید شده است (مجمع البیان ج۵ و ۶ ص۳۸۰).

قرآن کریم سوره یوسف آیه 67:
در حقیقت یعقوب (ع) از چشم زخم مردم مصر برای فرزندانش احساس نگرانی میکرد، هر چند که آن حضرت به این موضوع تأکید می کند که قدرت افراد دارای چشم زخم به شکلی است که او قادر نیست جلوی آن ها را بگیرد مگر آن که اراده و خواست خداوند به این تعلق گیرد که چشم زخم انسان ها در آنها تاثیر نگذارد. (یوسف/۶۷)

اینم ببین:  دعا دفع چشم زخم و رهایی از شوری چشم دیگران سریع الاثر

آیا قطعاً قرآن به مسئله چشم زخم اشاره کرده است؟

غیر از قرآن کریم ما منابع معتبر دیگری مثل روایات و احادیث هم داریم که بعضی روایات موضوع چشم زخم و دعای چشم زخم قوی را مورد توجه قرار داده اند و عده‌ی زیادی از دانشمندان امروزی هم بر این باور هستند که بعضی دیدگان از یک نیروی مغناطیسی منحصر به فردی برخوردار هستند که قادر است مانند اشعه لیزر عمل کند. این موضوع هم از نظر علم و هم عقل قابل قبول است که نیروهای فوق العاده ای در بعضی اعضای بدن وجود دارد که اثرات مختلفی را اعمال می کند.

 دعای چشم زخم در روایات

از دید روایی نیز نه تنها منعی در این زمینه وجود ندارد، حتی احادیثی هم وجود دارد که طبق آن می توان گفت این پدیده تا حدی قابل قبول است، به عنوان مثال کلماتی نظیر رقی به معنی تعویذ و دعای چشم زخم وجود دارد. همچنین کلمه حرز که هر امامی برای خود دعای چشم زخم دارد؛ برای مثال انگشتر حرز امام جواد و یا بازوبند حرز امام جواد ،حاوی حرز امام جواد است. 

در روایات نقل شده که پیامبر (ص) برای دفع این پدیده برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) دعایی نوشته است. همچنین در روایتی پیامبر می فرمایند که حضرت ابراهیم (ع) برای فرزندش حضرت اسماعیل (ع) نیز همین دعای چشم زخم را برای دفع شر نوشته است. در نهج البلاغه نوشته شده است که “العین حق والرقی حق” یعنی “چشم زخم حق است و متوسل شدن به دعا برای دفع آن هم حق است.”

در حدیثی نقل شده که اسماء بنت عمیس از پیامبر (ص) برای تهیه دعایی برای مقابله با شوری دیدگان راهنمایی خواستند و پیامبر (ص) فرمود: مانعی ندارد، اگر قدرتی می توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد، چشم زخم بود. در حدیث دیگری نقل شده که امیرالمومنین (ع) فرمودند: پیامبر (ص) برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع)  این دعا را خواند: ” اعیذ کما بکلمات الله التامات وأسمائه الحسنى کل ها عامه من شر السامه والهامه و من شر کل عین لامه و من شر حاسد إذا حسد” یعنی : “شما را به همه کلمات و نام های خداوند میسپارم از شر مرگ و حیوانات موذی و دیدگان سوء و حسود زمانیکه که حسد ورزد.” سپس پیامبر(ص) نگاهی به ما کرد و فرمودند “حضرت ابراهیم (ع) به این شکل برای اسماعیل (ع) و اسحاق (ع) دعای چشم زخم کرد.»

 دستوراتی برای رفع چشم زخم

ساده ترین عمل برای دفع چشم زخم قرائت سوره ناس و فلق است که دعای چشم زخم قوی به شمار می آیند. در روایات گفته شده که پیغمبر (ص) این سوره ها را برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به عنوان حرز و دعا قرائت می کردند.

از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: اگر شخصی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه مرتبه بگویید: “ماشاء الله لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.” در بعضی روایات نقل شده که تکبیر بگویید که دعای چشم زخم است و اثر شر را از بین میبرد.

 استفاده از سنگ ها برای دفع چشم زخم

یکی از مهمترین روش ها برای دفع چشم زخم استفاده از سنگ های تصیه شده در روایات برای این موضوع است. به عنوان مثال سنگ شرف شمس خاصیت دفع کردن این پدیده و بیماری‌‌ها را دارد. همچنین در روایتی از امام صادق (ع) در مورد سنگ حدید آمده است که مردی به حضرت عرض کرد: مولای من! من از حاکم سرزمین جزیره می ترسم از این که او مرا به دشمنانم معرفی کند و مرا به آنها دهد. امام صادق (ع) فرمود: انگشتری تهیه کن که نگین آن حدید صینی باشد و بر روی آن سه جمله در سه خط بنویس:
اعوذ بجلال الله
اعوذ بکلمات الله
اعوذ برسول الله

اینم ببین:  دعای قرآنی عافیت از چشم زخم و درمان و شفای فوری چشم زخم

و بر پشت نگین، دو جمله در دو سطر بنویس:

امنت بالله و کتبه
انی واثق بالله و رسله

و بعد دور نگین بنویس:

اشهد ان لا اله الا الله مخلصا

و این انگشتر را در این موارد استفاده کن:

۱- زمانی که از آزار یکی از انسان ها ترس پیدا کردی و یا جان تو از شر دشمنان در خطر بود، پس از ترس تو از او از بین خواهد رفت و جانت در امان می ماند.
۲- در جایی که در امور و نیازهایت با مشکل و دشواری مواجه شدی، پس به خواست الله بر تو ساده خواهد شد.

۳- هم چنین بیاویز بر گردن خانمی که زاییدن بر او دشوار شده، پس به خواست الله، وضع حمل او ساده می شود
۴- و هم چنین برطرف می کند چشم زخم را از کسی که چشم زخم خورده و اثر آن را از بین می برد.

بعد حضرت فرمود این انگشتری را از نجاست و بوی گند و بد حفظ کن و آن را داخل حمام و دست شویی مبر! پس هر کس بر جان خودش ایمن نیست و از هلاکت می ترسد از این انگشتری استفاده کند و آن را از دشمنانت بپوشان تا مبادا از آن استفاده کنند. و آن را به کسی نده مگر آن که او هم از شیعیان باشد و به او مطمئن باشی.(الامان صفحه ۵۰ و مستدرک ۲۹۹/۳)

البته نباید غافل شد که زیاده گویی ها پیرامون این موضوع بسیار است. در بین اکثریت مردم بعضی از این موضوعات با خرافات و انواع دعای چشم زخم قوی در هم آمیخته و باعث شده عده ای اصل آن را هم انکار کنند.

در آیه “وان یکاد الذین کفروا…” آمده که کافران تلاش میکردند چشم زخمی به پیامبر (ص) برسانند. آنان که از هر راهی برای رسیدن به مقصود خود استفاده میکردند تا آن حضرت را بکشند و یا دعوتش را از بین ببرند از ساحران و جادوگران استفاده کردند تا این کار را انجام دهند. به همین علت پروردگار می فرماید: و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر و یقولون انه لمجنون.

در این آیه دلیل کافران برای استفاده از سحر و جادو و چشم زخم آن است که پیامبر (ص) را دیوانه و جن زده می پنداشتند و این زمانی بود که ذکر یعنی قرآن به گوش آنها رسیده بود و آن را شگفت آور و خارق العاده می یافتند. گمان بردن به این موضوع که آن کلام انسان نیست و باید کلام جنیان باشد و آنان هستند که پیامبر را به اسارت در آورده و از زبان محمد (صلی الله علیه و آله) سخن می گویند. این امر سبب شد تا با استفاده از سحر و دعای چشم زخم قوی، تلاش کنند او را بکشند و یا ضرر جانی به او وارد سازند تا جن تسخیرکننده هم کشته شود و یا برود.

اینم ببین:  دعای قوی برای فراموش کردن عشق شخص خاص - دعای بیرون کردن عشق کاذب از فکر

کلمه زلق در لسان العرب به معنی لغزیدن است و زلق بابصار و لغزیدن به دیدگان به معنای این است که تو را با چشم‌هایشان آسیب رسانند و تو را از جایگاهی که داری بلغزانند (لسان العرب ج۶ص۷۰). این جایگاه همان موضوع ذکر حکیم و قرآن عظیمی بود که کافران را شگفت زده می‌ساخت و بهترین سخنوران و شاعران کافران در مقابلش ناتوان بودند.

روش های دیگری که قرآن در همین آیه به آن اشاره می کند دوری کردن از افرادی است که دارای این قدرت هستند و همچنین استفاده از روش هایی است که زمینه های این پدیده را فراهم نمی آورد. قرار نگرفتن در برابر شورچشمان یکی از این راه هاست. قرائت سوره معوذتین به خصوص سوره فلق یکی دیگر از راه های پیشگیری، درمان و به نوعی دعای چشم زخم قوی است.

برخی بیان کرده اند که آیه من شر حاسد اذا حسد، برای عائن یعنی کسی که با دیده‌ی خود آسیب می رساند نیز مورد استفاده قرار میگیرد؛ چراکه چشم زخم زمانی از حسادت نفسانی برمی‌خیزد. به این معنی که فرد هرگاه در شخص دیگری نعمتی و یا فراوانی نعمتی را مشاهده کرد از روی حسادت تلاش می کند تا آن نعمت از او گرفته شود و با شور چشمی می کوشد تا آن را از میان بردارد.

امام رضا(ع) در حدیثی تعبیر «العین حقٌّ» را درمورد چشم زخم استفاده کرده و ضمن تأیید اصل این مطلب توصیه هایی برای این مسئله دارند. از امام رضا (ع) سوال شد آیا چشم زخم حقیقت دارد؟ فرمودند: آری، زمانی که تو را چشم زنند، کف دستت را جلو صورتت قرار بده و سوره حمد و توحید و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف دستت را به صورتت بکش. پروردگار تو را از آسیب آن حفظ می کند.

در حدیثی معمر بن خلاد عنوان میکند که: با امام رضا (ع) در یکی از بازارهای خراسان بودم ایشان به من امر کرد که بوی خوش را یا همان عطر را برای آن حضرت تهیه کنم. پس زمانی که آن را گرفتم با تعجب به آن نگریست و به من فرمودند: ای معمر به درستی که چشم زخم حقیقت دارد! پس در رقعه‌ای سوره حمد و توحید و معوذتین و آیه الکرسی را بنویس و آن را درون کوزه یا شیشه‌ای در بسته بگذار. در حدیثی دیگر که کلینی از امام رضا (علیه السلام) نقل کرده است، امام (ع) راهی را که برای دفع چشم زخم توصیه می‌شده (مثل اینکه  شخص چشم‌زن خود را شستشو دهد و سپس فرد چشم‌خورده، خود را با آن آب شستشو کند) بد و ناشایست خوانده و به جای آن بعضی کارهای دینی مثل قرائت حمد و مُعَوِّذَتین را سفارش کرده اند.

دعای رفع چشم زخم – چشم زخم و قدرت شگفت انگیز آن,دعای دفع چشم زخم صوتی,دعای دفع چشم زخم,دعای دفع چشم زخم آیت الله بهجت,دعای دفع چشم زخم برای نوزاد,دعای دفع چشم زخم چیست,دعای دفع چشم زخم روی تخمه مرغ,دعای دفع چشم زخم برای حیوانات,دعای دفع چشم زخم برای ماشین,افزایش قدرت چشم زخم,قدرت عجیب چشم زخم,قدرت عجیب طلسم چشم زخم

برگرفته از سایت اهنوس مرجع ادعیه و اذکار قرآنی

درباره‌ی سید کریم سید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *