آخرین خبرها

دعای حضرت یونس در شکم ماهی,دعای حضرت یونس در کدام سوره است

در این بخش از سایت ذکر و دعا و ختم و تعبیر خواب دعا شفا doashafa.com دعای حضرت یونس در شکم ماهی,دعای حضرت یونس در کدام سوره است را قرار دادیم . حضرت یونس زمانی که در داخل شکم ماهی افتاد دعایی خواند که خداوند حاجت او را برآورده کرد و او را از شکم ماهی خارج کرد . دعای حضرت یونس در سوره انبیاء آیه 87 بیان شده است که حضرت یونس برای رهایی و نجات از شکم ماهی آن دعای عظیم الشان را خواند . سایت دعا شفا …

,دعای حضرت یونس,دعای حضرت یونس علیه السلام,دعای حضرت یونس ع,دعای حضرت یونس در دل ماهی,دعا حضرت یونس ع,دعاي حضرت يونس,دعای حضرت یونس در شکم ماهی,عکسهای دعای حضرت یونس,عکس نوشته دعای حضرت یونس,حضرت یونس علیہ السلام کی دعا,دعاي حضرت يونس ع,دعاي حضرت يونس در شكم نهنگ,دعاء حضرت يونس,دعای حضرت یونس در شکم ماهی صوتی,معنی دعای حضرت یونس در شکم ماهی,دعای وذالنون اذ ذهب,دعای و ذالنون اذ ذهب,دعای ذالنون,دعای و ذالنون

-حضرت-یونس-در-شکم-ماهیدعای-حضرت-یونس-در-کدام-سوره-است دعای حضرت یونس در شکم ماهی,دعای حضرت یونس در کدام سوره است

دعای حضرت یونس,دعای نجات حضرت یونس,دعای خلاص شدن حضرت یونس,دعای حضرت یونس در آیه 87 سوره انبیاء,خواص و فضیلت دعای حضرت یونس,متن دعای حضرت یونس آیه 87 سوره انبیاء

دعای حضرت یونس در شکم ماهی,دعای حضرت یونس در کدام سوره است

آیه 87 سوره انبیاء

وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

و (یاد آر حال) ذو النون (یعنی یونس) را هنگامی که (از میان قوم خود) غضبناک بیرون رفت و چنین پنداشت که ما هرگز او را در مضیقه و سختی نمی‌افکنیم (تا آنکه به ظلمات دریا و شکم ماهی در شب تار گرفتار شد) آن گاه در آن ظلمتها فریاد کرد که خدایی به جز ذات یکتای تو نیست، تو (از شریک و هر عیب و آلایش) پاک و منزهی و من از ستمکاران بودم (که بر نفس خود ستم کردم).

اینم ببین:  دعای حضرت یونس برای رفع مشکلات,خواص و فواید دعای حضرت یونس

حضرت یونس(ع) از پیامبران الهی بود که سال‌های متمادی برای هدایت قوم خود تلاش کرد. او زمانی که از ایمان آوردن قومش ناامید شد، با ناراحتی و غضب، آنها را رها کرد:

«وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْه»

«النون» به معنای «حوت» و ماهی بزرگ است و مراد از «ذا النون» صاحب حوت؛ یعنی حضرت یونس می‌باشد

یونس(ع) قبل از این‌که به او دستور هجرت داده شود، آنها را رها کرد.

این عمل، اگرچه بر اساس موازین دینی برای ایشان حرام و مکروه نبود،‌ اما گزینه بهتر این بود که تا رسیدن دستور صریح پروردگار مبنی بر هجرت در کنارشان می‌ماند و صبر پیشه می‌کرد:

«فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تَکُنْ کَصاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى‏ وَ هُوَ مَکْظُومٌ»

در نهایت یونس نبی به جهت این ترک اولی محکوم به حیات در درون شکم ماهی شد.

تحمل چنین زندانی غیر طبیعی که هزاران برابر سخت‌تر از زندان‌های عادی می‌باشد، بسیار سخت است چون در شکم ماهی، ظلمت و تاریکی به معنای واقعی کلمه وجود دارد.

یونس در چنین فضایی با خدای خود مناجات کرده و از عملی که انجام داده توبه می‌نماید و به درگاه الهی چنین عرضه می‌دارد:

«…فَنادى‏ فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ»

با این‌که در قرآن از انبیای مختلف مانند ابراهیم زکریا،و… دعاهایی نقل شده است،

با این حال دعای یونس از جمله مشهورترین بوده و در دعاهای مختلفی از آن استفاده شده است و شاید این به جهت نوع گفتار و شرایطی باشد که دعا در آن شرائط بیان شده است.

اینم ببین:  دعای مجرب زبان بند شوهر سریع التاثیر و پرخیر

اکنون به چند روایت که به خواندن دعای حضرت یونس(ع) به صورت مستقل و یا در ضمن دعایی دیگر توصیه می‌کند، توجه فرمایید:

1. محمّد بن الفرج گوید:

«امام محمّد تقى(ع) این دعا را در نامه‌اى برایم نوشت و به من تعلیم داد که چگونه باید آن‌را بخوانم و معناى آن چیست، و فرمود: هر کس این دعا را پس از نماز صبح بخواند از خداوند درخواست حاجتى نمی‌کند، مگر این‌که خدای عزّ و جلّ مشکل و مطلب او را برایش آسان گرداند و گرفتاری‌هاى او را کفایت فرماید

آن دعا چنین است:

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‏ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ …»

2. در منطقه ربذه، مردی از خراسان خطاب به امام صادق(ع) فرمود:

فدایت شوم؛ فرزندی ندارم [راهی برای فرزنددار شدن نشانم دهید]

امام صادق(ع) فرمود:

«زمانی که به شهر خود برگشتی و در کنار همسرت قرار گرفتی، این سه آیه را بخوان: وَ ذَا النُّونِ‏ إِذْ ذَهَبَ‏ مُغاضِباً فَظَنَ‏ أَنْ‏ لَنْ‏ نَقْدِرَ عَلَیْهِ‏ …. ان‌شاء الله فرزندی به تو عطا خواهد شد»

3. امام صادق(ع):

«تعجب می‌کنم از کسى که محزون می‌شود؛ چرا به گفته خداوند توجه ندارد (از این گفته برای رفع اندوهش استفاده نمی‌کند) که فرمود:

لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ‏

و در دنباله آن فرمود:

وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ‏»

این آیه در دعاهای دیگری نیز ذکر شده و همچنین در نماز غفیله که بر آن تأکید بسیار شده است خواندن این آیه لازم می‌باشد

برگرفته از دعا سایت

اینم ببین:  نحوه ختم سوره فیل برای برآورده شدن حاجات مجرب

**************************************

منبع : سایت دعا شفا سایت مرجع ذکر و دعا و آیات قرآنی

درباره‌ی سیّد محمد سیّدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *